zondag 22 november 2015

10 redenen waarom ik Nieuw Zeeland nu al leuk vind...

Meer dan eens krijg ik de vraag waarom we het hier in godsnaam zo leuk vinden. Laat ik het daarom even voor jullie op een rijtje zetten:

1. De adembenemend mooie natuur: Nieuw Zeeland herbergt op een niet al te grote oppervlakte een aantal van wereld's mooiste natuurgebieden: Milford Sound bijvoorbeeld wordt door sommigen omschreven als het achtste wereldwonder, Tongariro National Park wordt als één van de mooiste wandeltochten in de wereld beschouwd en Nieuw Zeeland in zijn geheel wordt in menig lijstje opgenomen onder "mooiste landen ter wereld". Volledig terecht, uiteraard.

Milford Sound
2. Groen, groen, overal groen: Dit puntje sluit een beetje aan bij het voorgaande, maar is vooral belangrijk als je, zoals wij, in een grotere stad zoals Christchurch woont: het doet er niet toe waar je woont, je moet altijd maar een paar minuten wandelen om toegang te hebben tot een immens groot park. Dat is echt een meevaller als je een hond hebt!

3. De mensen: jawel, Kiwi's (de mensen) zijn echt vriendelijk. Laten we eerlijk zijn: wij Belgen zijn nogal op onszelf gericht. Zo sociaal zijn we niet. Voor ons ging er een echte wereld open toen we hier kwamen. Iedereen is zo enorm vriendelijk: als je er zelfs maar een beetje verloren uitziet, word je al snel aangesproken en krijg je hulp aangeboden. Aanvankelijk waren we een beetje achterdochtig (zoals het een echte Belg betaamt), maar het blijkt dat de Kiwi's echt gewoon zo vriendelijk zijn. Meer zit er niet achter... 

4. Veiligheid: Lekker actueel op dit moment, maar een waarheid als een koe. Waarom zou je niet houden van een land waar je gewoon je achterdeur wagenwijd kan laten openstaan als je even weg bent, waar je 's nachts zorgeloos over straat kan lopen en waar er geen terreurdreiging heerst. Ik geef het niet graag toe en ik besef het ook nu pas, maar eigenlijk was ik in België best vaak bang: 's avonds in je eigen straat lopen gaf al een onveiligheidsgevoel en ik heb menig nachten wakker gelegen vanwege inbreker-angst (ok, we woonden wel in Temse maar goed...). Hier hoeft dat allemaal niet: ik voel me gewoon veilig. Ik ben trouwens niet alleen met dat gevoel: volgens de 2015 Global Peace Index is Nieuw Zeeland het vierde veiligste land ter wereld. 

5. Rust: Alles is zo heerlijk "relax" in Nieuw Zeeland. Niemand maakt zich druk om nutteloze zaken. Iedereen doet gewoon waar hij/zij zin in heeft en neemt daarbij gewoon het minimale respect tegenover zijn medemens in acht: zo simpel kan het leven zijn. Wat de buurman doet, hoe de buurman woont, wat de buurman draagt of waarmee hij rijdt: dat kan niemand wat schelen. En zo zou het moeten zijn. 

6. De taal: Het kiwi-accent is hilarisch en enorm leuk om naar te luisteren. En neen, het klinkt helemaal niet zoals het Australische accent. Nieuw Zeelands klinkt veel mooier! (Zei ik volledig onbevooroordeeld).

7. Eten en drinken: Ok, Nieuw Zeeland heeft geen frietkoten en bolognese chips. Maar dat gezegd zijnde, Nieuw Zeeland heeft een enorme variëteit aan lekker eten: het is bijna onmogelijk om een restaurant binnen te stappen en slecht te eten. Je wordt bijna altijd getrakteerd op een culinair hoogstandje. Ik heb er zelf nog geen verklaring voor gevonden, maar we doen ons uiterste best om er zoveel mogelijk van te genieten. Het is vreemd, maar zelfs de groenten en het fruit zijn smaakvoller dan wat we gewend zijn: een overdaad aan zon en regen vermoedelijk? Naast overheerlijk eten is Nieuw Zeeland trouwens ook een voortreffelijk wijnland. Er worden honderden superieure wijnen geproduceerd. Ook hierbij doen we ons best om ze stuk voor stuk te testen.

8. Avontuur: Je kan het zo gek niet bedenken of je kan het hier doen: je hoeft er vaak zelfs niet eens ver voor te rijden. De Kiwi's hebben een voorliefde voor alles wat snel of gevaarlijk is. Goed, ik ben eigenlijk niet zo heel erg avontuurlijk, maar het is altijd fijn om de mogelijkheid te hebben. Ook voor iets minder akelige activiteiten zoals kayakken en mountainbiken hoef je nooit echt ver te gaan. 

9. Televisie: Ik geef het toe: je komt niet naar één van de mooiste landen ter wereld om dan voor de beeldbuis te gaan plakken. Maar eerlijk is eerlijk: er zijn 24 uren in een dag en je kan moeilijk de hele tijd buiten zijn. Soms wil je gewoon eens ontspannen en in de zetel ploffen. Dan heeft Nieuw Zeeland een aantal super programma's op de buis: Flight of the Conchords is één van de meer bekende. De reality-tv over vreemde metalfans, Bogans genaamd, is één van onze favorieten. Het Australische programma Soul Mates krijgt ons ook aan de TV gekluisterd. Dan zwijg ik nog over het feit dat Comedy Central hier een hele dag uitzendt: zalig gewoon!

Bogans (deze was gewoon te goed om te laten liggen)

10. De inheemse beestjes: Klein stukje geschiedenis: tot over 900 jaar waren er geen zoogdieren in Nieuw Zeeland (met uitzondering van één of twee soorten vleermuizen). Toen de eerste mensen aan land kwamen, brachten ze de rat en de hond mee. Pas veel later, met de komst van de Europeanen kwamen andere roofdieren zoals katten mee. Het gebrek aan natuurlijke vijanden heeft het wonderlijke effect met zich meegebracht dat een aantal van de Nieuw Zeelandse vogels niet kunnen vliegen. De bekendste daarvan is uiteraard de kiwi. Een heel deel andere vogels zijn dermate tam dat ze gewoon bij je aan tafel komen zitten om te wachten tot je een stukje eten laat vallen. Gelukkig voor deze beestjes is Mauwie duidelijk met pensioen sinds ze naar hier verhuisd is. Verder zijn er in Nieuw Zeeland geen slangen of beren en slechts twee soorten giftige spinnen. Je hoort ons alvast niet klagen!

De kiwi
Ik twijfel er niet aan dat het nu al een klein beetje duidelijker is waarom wij zo verliefd zijn op Nieuw Zeeland. Er is nu eenmaal weinig aan het land dat niet leuk is: ik werk wel aan een lijstje met "tien zaken die ik niet zo leuk vind aan Nieuw Zeeland", tot dusver heb ik de titel al neergeschreven. In Europa zeggen we vaak "leven als God in Frankrijk", waarmee we blijkbaar willen zeggen dat als God zou mogen kiezen hij in Frankrijk zou wonen. Geloof me, God weet wel beter: die heeft Frankrijk gecreëerd als afleiding, zodanig hij rustig kan genieten van al het moois hier in Nieuw Zeeland.  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten