zondag 6 september 2015

Waarschuwing

Tijdens onze voorbereidingen hebben we veel blogs en boeken gelezen en deze waren allemaal enorm waardevol. Nu de dag van het vertrek echter erg dichtbij komt, merk ik dat er één stukje van het verhaal ontbrak. In de verhalen die ik gelezen heb, werd vaak een enorm positief beeld geschetst, meestal door mensen die al gearriveerd waren aan de andere kant van de wereld: "wij volgden onze droom en nu zijn we super gelukkig". Als je dergelijke zaken leest, ben je natuurlijk meteen verkocht: "laten we ook maar even snel emigreren". Lijkt leuk allemaal, je droom volgen en dan super gelukkig worden. Laat ik je wat vertellen: je droom volgen is moeilijk. Er komen momenten dat je je afvraagt of dit wel degelijk je droom is. Er komen momenten dat je niet meer wilt horen hoe moedig je wel bent, want zo voel je je helemaal niet vanbinnen. Dromen volgen is stresserend en gaat gepaard met slapeloze nachten en kroppen in je keel. Emigreren is het moeilijkste wat ik ooit gedaan heb.
Begrijp me niet verkeerd, je droom volgen heeft gegarandeerd ook zo zijn positieve kanten. De sprong in het diepe is ook net wat het allemaal zo aantrekkelijk maakt. Ik ben er 100 % zeker van dat we ook nog hele leuke tijden gaan meemaken en eenmaal in het beloofde land aangekomen zullen we genieten met volle teugen.

Maar met nog welgeteld zeven Belgische dagen op de teller, wil ik toch even van mijn schaarse tijd gebruik maken om mede-emigranten op de hoogte te stellen van de minder gekende kant van emigreren: je droom volgen is fantastisch en moedig, maar om een sprong in het diepe te nemen moet je wel degelijk springen...




3 opmerkingen:

  1. Dank voor de eerlijke berichten hier Ann-Sophie. Het kan allemaal wat rooskleurig verteld worden zo'n migratie, maar ik heb het ook moeilijk ervaren om destijds van Nederland naar Hong Kong te verhuizen. Maar het bevalt nog steeds goed, dus gewoon doorbijten! Ik kijk uit naar je volgende updates!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi geschreven. Ik woon nu bijna 1 jaar in Nigeria en geniet hier heel erg van. Maar ik vertrok ook maar met een klein hartje. Geniet van je laatste dagen hier in ons lief klein landje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad Ann-Sophie, de sprong heeft zeker iets avontuurlijks en een droom najagen brengt bibbermomenten met zich mee. Maar dat is net wat echt leven met zich meebrengt! Nieuwe horizont opzoeken brengt veel vreugde en tranen met zich mee. Nieuwe cultuur opsnuiven, je eigen oude cultuur los laten, taalbarrières,... Als het allemaal poepsimpel was zou iedereen de wereld rond verhuizen. Genieten is de boodschap!! Have fun down under :-)

    BeantwoordenVerwijderen