woensdag 7 mei 2014

Gevoelens, twijfels en zekerheden

Elke beslissing heeft voor- en nadelen, aan elk verhaal zit een positieve en een negatieve kant. Hoe groter de beslissing, hoe groter ook de gevolgen. Als we het dus hebben over zo'n ingrijpende beslissing als een emigratie naar de andere kant van de wereld, kan je wel denken dat de gevolgen enorm zijn. Niet alleen voor ons, maar voor alle betrokken partijen. En soms,  heel soms, is het eens nodig om alles op een rijtje te zetten. Soms slaat de twijfel toe... En dat is niet meer dan normaal!

"Waarom doe je dit toch?", vragen zoveel mensen zich af. Dat is de hamvraag, de vraag die je voortdurend zal horen: van zodra je mensen gaat vertellen over je plannen tot wellicht lang nadat je al verhuisd bent. Dus wees voorbereid: waarom doe je dit? Voor mezelf weet ik hier zeker het antwoord op: de rust, de andere manier van leven, het stressloze bestaan, de pracht van het land, maar ook het avontuur, nieuwe dingen leren, nieuwe zaken ontdekken, de mogelijkheden, ... De redenen zijn talrijk.
Ja, er zijn ook redenen waarom ik het niet zou doen. Er zijn zaken die me doen twijfelen, dat lijkt me logisch: familie en vrienden. Je neemt hen niet mee, velen zullen ons niet kunnen komen bezoeken, zij zullen nooit zien waarom het land ons zo aantrekt. We zullen de schoonheid van het land en het avontuur van ons nieuwe leven niet echt ter plaatse met hen kunnen delen. Dat maakt de beslissing zo moeilijk: iets is zoveel leuker als je het kan delen met de mensen van wie je houdt...

De twijfels zijn normaal, althans dat denk ik toch. Het is nu eenmaal een grote verandering, we laten alles achter wat we kennen en vooral alles waar we de voorbije jaren hard voor gewerkt hebben. Sommigen verklaren ons zot: eigen huis, vast contract,... waarom laat je dat achter? En dan komt het: dan komen de mensen met hun eigen verklaring: "Het is een vlucht", "ben je zeker dat je niet gewoon wegvlucht?". En daar zit je dan: je mag nog zo zeker zijn van je eigen betoog, maar deze vraag doet je even twijfelen: "vlucht ik echt weg?". Tja, een beetje wel: Nieuw Zeeland heeft nu eenmaal zaken te bieden die ik graag wil en natuurlijk hoop ik dat het daar beter is. We zouden niet verhuizen als we al op voorhand overtuigd waren dat het daar slechter zou zijn... Maar vluchten... Wat een woord... Het heeft zo'n negatieve bijsmaak: alsof ik het hier niet fijn vind, alsof er hier niets is wat me kan houden, alsof ik hier ongelukkig ben. Neen, dat allemaal niet: in die zin is het absoluut geen vlucht. Eerlijk waar, ik vind het fantastisch hier in België. Maar misschien vind ik het gewoon nog net iets fantastischer in Nieuw Zeeland?

Gevoelens, twijfels, maar ook zekerheden. Ze zijn allen deel van ons nieuwe avontuur: het avontuur dat stilaan ons dagelijkse leven volledig binnensluipt. Nu de knoop is doorgehakt, is elke dag een stapje dichter bij het avontuur. Dat is spannend en fantastisch... en ook een beetje beklijvend en droevig. Maar door alle twijfels en gevoelens heen, is er één zekerheid die ons recht houdt: wij verhuizen naar Nieuw Zeeland!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten