zaterdag 31 mei 2014

Impulsbeheersing

In een vorige blog sprak ik over twijfels en gevoelens. Twijfels zijn een inherent deel aan het emigratieproces. Denk ik, het is voor mij ook de eerste keer. Soms zijn er momenten dat je denkt "waar zijn we in Godsnaam mee bezig..." en "het is nog niet te laat om ons te bedenken". Maar op andere momenten slaan die gevoelens helemaal om. Dan is er weer dat verlangen, dat vuur, die enorme drang om de andere kant van de wereld te ontdekken. Momenten waarop ik nog net niet begin met inpakken. Op zo'n momenten weet ik weer helemaal waarom we die stap willen zetten. Diep vanbinnen voel ik dan dat het juist zit: dit is het, dit is wat ik wil doen. Alternatieven lijken plots niet meer zo aantrekkelijk en zo mooi is België nu ook weer niet. Het gras is groener aan de overkant... 
Plots lijkt een jaar nog zo lang. Zou er echt geen mogelijkheid zijn om nu al te vertrekken? Waarom proberen we het niet gewoon? We laten het huis achter, we zeggen onze job op en we boeken de eerste vlucht naar Nieuw Zeeland. En dan kunnen we beginnen leven, dan begint het pas echt. Oh, wat gaan we genieten van die heerlijke frisse lucht, de mooie bergen, het groene gras (want natuurlijk is het daar ook echt groener) en het helderblauwe water. Al onze zorgen zullen vergeten zijn en vanaf dan zal alles van een leien dakje lopen.

...

En dan komt de ratio terug. Gelukkig gebeurt dat altijd op tijd. Een enorme hoeveelheid impulsbeheersing is er soms voor nodig. Dat is nu net emigreren: een bijzonder evenwicht tussen "je dromen volgen" en "nu nog niet". Een fijne balans tussen een sprong in het diepe en afwachten. Wie kiest voor avontuur moet ook leren dat het beste verhaal niet in één nacht geschreven wordt. Zoiets noemt men, denk ik, ook wel eens "uitgesteld genot". Soms wou ik dat ik het hele boek op één dag kon schrijven: dan wist ik meteen waar dit avontuur ons zou brengen en hoe het zou aflopen. Maar dan zouden we niet ten volle kunnen genieten van de hele aanloop: het "nu nog niet"-deel is minstens even spannend als wat er op volgt... 


Cape Reinga - Nieuw Zeeland

Geen opmerkingen:

Een reactie posten